قدس آنلاین-شهرکرد-فریدون عباسی: طی شش ماه اول سال جاری با پیگیری های انجام شده بیش از 2 میلیون دام سبک بر علیه بیماری شاربون و آبله واکسینه شده است.

2 میلیون دام سبک علیه بیماری شاربون و آبله واکسینه شده اند

به گزارش قدس آنلاین از شهرکرد، مدیر کل دامپزشکی استان به مناسبت هفته دامپزشکی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: یکی از مقوله های مهم در حوزه دامپزشکی  آموزش و اطلاع رسانی است و شعار امسال دامپزشکی، سلامت و توسعه پایدار است.

عبدالمحمد نجاتی افزود: توسعه ای پایدار است که هم از نظر کمی و هم کیفی پارامتر های مناسب را داشته باشد و تولید فرآورده های دامی از لحاظ کیفیت بر عهده سازمان دامپزشکی و کمیت آن بر عهده جهاد کشاورزی است.

نجاتی افزود: در حوزه دامپزشکی ، طیور، زنبور عسل و آبزیان 181 بیماری شناسایی شده که از این تعداد،  56 مورد بیماری های  اخطار کردنی،107 مورد بیماری استراتژیک و 55 مورد بیماری غیر استراتژیک را شامل می شود.

وی تصریح کرد: طی شش ماه اول سال جاری با پیگیری های انجام شده بیش از 2 میلیون دام سبک  بر علیه بیماری شاربون و آبله واکسینه شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان در ادامه گفت، یکی دیگر از بیماری هایی که در سطح استان شایع بود بیماری ppr  است که مربوط به دام های سبک می باشد  که در سال 93 پنجاه کانون و در سال 94 پنج کانون و طی شش ماهه سال جاری هیچ مورد خاصی مشاهده نشده که این بیماری یکی از بیماری های خطرناک حیات وحش کشور است که در این زمینه سازمان دامپزشکی با واکسیناسیون دام هایی که در تماس با حیات وحش می باشند از این بیماری مصون هستند.

نجاتی افزود: در حوزه بهداشت مواد خام دامی طی شش ماهه سال جاری 35 تن فراورده های دامی متخلف معدوم شده و 50 نفر نیز به دادگاه ارجاع شده اند و مجوز صادرات 37 تن مواد خام دامی به کشور های آذربایجان، قرقیزستان و عراق صادر شده و در حوزه آبزیان 75  تن ماهی منجمد به عراق و 7 تن به امارات و 49 تن شیر خشک به امارات صادر شده است.

وی اظهار کرد: به کلیه مصرف کنندگان گوشت قرمز توصیه می شود که با عدم مراجعه به روستاهایی که کشتار غیر مجاز دارند بخاطر تفاوت جرئی قیمت سلامت خود را به خطر نیندازند.

نجاتی در ادامه گفت: با همکاری شهرداری میادینی جهت قربانی نزورات و عرضه آنها به  مردم در نظر گرفته شده است و همشهریان می توانند با مراجعه به کشتارگاههای صنعتی نزورات خود را بصورت سالم و بهداشتی ذبح کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان گفت: یکی از کانون های خطر کاروانسراها می باشند که با پیشرفت و توسعه شهری مشکلاتی را برای همشهریان ایجاد کرده که مکان مناسبی ندارند و آلودگی های زیادی نیز بهمراه دارند.

وی افزود: به کلیه هم استانی ها توصیه می شود که هر خبری در زمینه مسائل بهداشتی دام،آبزیان و طیور وجود دارد به اطلاع سازمان دامپزشکی رسانده تا اکیپ های مستقر در سازمان پیگیری های لازم را بعمل رسانند.

نجاتی در پایان گفت: به کلیه دامداران  توصیه می شود که دام های خود را واکسینه کرده و از بیمه کشاورزی استفاده کنند تا اگر دچار ضرر و زیانی شدند قابل جبران باشد و همچنین حمل  و نقل دام از استان به استان های همجوار و برعکس آن بدون هماهنگی با این اداره انجام نگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.